Wyważanie kół, o czym warto wiedzieć? Jak wybrać dobrego wulkanizatora?

Wyważanie kół – ważne aspekty.

W ostatnich latach znacznie zwiększyła się świadomość na temat bezpiecznej jazdy samochodem. Zarówno kierowcy jak i pasażerowie coraz częściej zwracają uwagę na to, aby auto było naprawiane na bieżąco, zwracają również uwagę na jakość i klasę chociażby dziecięcych fotelików samochodowych. Jedną z kwestii, która ma znacznie jeśli chodzi o bezpieczeństwo ale również komfort jazdy, a o której mówi się nieco rzadziej,  to odpowiednio wyważone koła pojazdu. Koło samochodowe ma określoną masę, a jeśli rozkład tej masy staje się nierównomierny możemy mówić o niewyważeniu koła.

Kiedy auto wyjeżdża z salonu posiada fabrycznie wyważone koła, aczkolwiek wraz z upływem czasu i przejechanymi kilometrami powinno kontrolować się ich stan. Kierowcy bardzo często ignorują tę kwestię, nie zdając sobie sprawy, że przynosi to niekorzystne dla ich pojazdu skutki – począwszy od zaburzonego komfortu jazdy (drgania kierownicy), szybszego zużywania się opon czy większego zużycia paliwa po odczuwalne zrzucanie pojazdu przy większej prędkości i ostrzejszych zakrętach. Przy poważnym niewyważeniu kół mogą występować również problemy z zawieszeniem, warto więc zwrócić na ten aspekt uwagę.

Kiedy trzeba wyważyć koła pojazdu?

Jeśli podczas jazdy samochód nie wykazuje żadnych objawów niewyważenia kół, warto dla własnego bezpieczeństwa i spokoju kontrolować ten aspekt co jakiś czas, zlecając wyważenie kół na przykład przy sezonowej zmianie ogumienia bądź przejechaniu około 10 tysięcy kilometrów. Może być to również konieczne na przykład po niespodziewanym najechaniu na wysoki krawężnik, stłuczce bądź kolizji.

W jaki sposób i gdzie wyważa się koła pojazdu?

W zakładach wulkanizacyjnych taki zabieg jest codziennością, a wyróżnia się jego dwa rodzaje. Statyczne, polegające na wyważeniu koła w osi jego obrotu. Podczas obrócenia koła, nie powinno ono zatrzymywać się w tej samej pozycji – dodatkowo jedna ze stron może się przeciążać, czego efektem jest widoczne przechylenie koła w lewo bądź prawo. W takiej sytuacji wulkanizator bądź mechanik na feldze mocuje ciężarek mający za zadanie zrównoważyć różnice rozłożenia masy. Drugim rodzajem wyważania kół jest wyważanie dynamiczne. Jest ono stosowane w poważniejszych różnicach rozłożenia masy, za pomocą specjalnego sprzętu. Koło zostaje wprowadzone w obrót z prędkością do nawet 80km/h, przy czym to komputer rejestruje każdą nieprawidłowość wskazując w którym dokładnie miejscu pojawiła się konieczność zamontowania ciężarków. Jeśli chodzi o wagę takich ciężarków – w samochodach osobowych mogą liczyć do około 100/120 gramów, co wydaje się być niewielkim ciężarem, aczkolwiek przy nabieraniu przez auto prędkości takie wartości niewyważenia są bardzo odczuwalne, a nawet niebezpieczne. Udając się na kontrolę powinniśmy wybrać taki zakład wulkanizacyjny, którego pracownik przed przystąpieniem do kontroli odpowie na wszystkie nasze wątpliwości i pytania. Nie bez znaczenia pozostaje również oczyszczenie miejsc styków obręczy kół z tarczami hamulcowymi. Zaniechanie tej konkretnej czynności może skutkować nieprawidłowymi pomiarami.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *